Życzymy Wam ciepłych, wrześniowych dni i
miłych chwil spędzonych wraz z przyjaciółmi w przedszkolu.
Od trzeciego
roku życia dziecka zaczyna się okres zwany przedszkolnym. Dla większości
dorosłych oznacza to, że trzylatek rozpoczyna edukację korzystną dla jego
rozwoju. Proces adaptacji dziecka przebiega jednak różnie, inaczej niż oczekują
tego rodzice: zakłóca rytm życia rodzinnego, wywołuje strach u rodziców, rodzi
szereg pytań (czy rzeczywiście jest to właściwa decyzja, czy nie za wcześnie).
Każda placówka pełni funkcję opiekuńczą, wychowawczą, dydaktyczną i
diagnostyczno-terapeutyczną.
Przedszkole wprowadza
dziecko w świat dotąd dla niego obcy. Przede wszystkim uczy go tego, że
istnieją inne dzieci i ich potrzeby- zaczyna odbywać się proces socjalizacji
malucha. Ponadto dziecko nabywa wiele innych umiejętności i wiadomości o
otaczającym go świecie. Nabywa umiejętności funkcjonowania w grupie
rówieśniczej, kształtuje swoją osobowość, próbuje zrozumieć i akceptować
uczucia innych. Przygotowana kadra pedagogiczna czuwa nad rozwojem dziecka,
jego indywidualnością, podmiotowością, uczuciami, pomysłami, możliwościami,
poczuciem odpowiedzialności i więzi społecznej. Powyższe elementy powinny być
przenoszone na wychowanie w rodzinie poprzez współpracę wychowawców z
rodzicami. Rodzice zawsze mogą zasięgnąć obiektywnej rady, opinii
dotyczącej rozwoju ich dziecka. Nauczycielka przedszkolna zna dobrze swoich
podopiecznych, to ona stwarza odpowiedni klimat wychowawczy i dydaktyczny.
Czasami jako pierwsza odkrywa szczególne zdolności dziecka i dąży do ich
rozwijania i doskonalenia. Dostrzega również deficyty w rozwoju, a wtedy
wspólnie z rodzicami stara się pomóc dziecku w jak najlepszy sposób.
Praca w grupie odbywa się w
oparciu o zatwierdzony przez MEN program nauczania. Dzieci nabywają wiedzę z
kilku dziedzin, w szczególności treści związane z wychowaniem umysłowym,
moralno- społecznym i estetycznym, na które składają się: działalność
plastyczno-konstrukcyjna, i wychowanie muzyczne, a także treści kształtujące
pojęcia matematyczne i przyrodnicze. Nie bez znaczenia jest wychowanie
zdrowotne i aktywność ruchowa prowadząca do harmonijnego rozwoju.
W domu nie jesteśmy w stanie
stworzyć grupy rówieśniczej, w której nasze dziecko będzie się realizowało,
nawiązywało przyjaźnie, uczyło rozwiązywać konflikty. Tutaj nauczy się dobrych
manier, rozwinie swoją osobowość, i talenty. Wszystko to będzie możliwe dzięki
współpracy obu środowisk: przedszkolnego i rodzinnego, a także traktowaniu
przedszkola nie jako ,,przechowalni” na czas pracy, ale jako miejsca bliskiego
dziecku i otwartego na jego potrzeby. Przedszkole wyposaży dziecko w potrzebne
umiejętności umożliwiające rozpoczęcie nauki w zreformowanej szkole.
Dziecko jest,
bowiem nie tylko symbolem przyszłości, ale jej reżyserem w nadchodzącej erze.
Jak
najlepiej wykorzystać decydujący okres: od urodzenia do dziesiątego roku życia
ü
Pięćdziesiąt
procent zdolności człowieka do uczenia się rozwija się w pierwszych czterech
latach życia.
ü
Kolejne trzydzieści
procent wykształca się do ósmego roku życia.
ü
Podczas tych
decydujących lat tworzą się drogi nerwowe, na których opiera się cała przyszła
zdolność uczenia się.
ü
Po ukończeniu
przez dziecko dziesięciu lat dendryty, które nie wytworzyły połączeń, obumierają.
ü
Dzieci są
najlepszymi pedagogami, a rodzice ich najlepszymi, pierwszymi nauczycielami.
ü
Dzieci uczą się
najlepiej tego, czego doświadczają wszystkimi zmysłami, należy, więc
odpowiednio je stymulować.
ü
Nasze domy,
plaże, lasy, place zabaw, ogrody zoologiczne i muzea są najlepszymi szkołami.
ü
Proste ćwiczenia
fizyczne mogą ogromnie wspomóc umiejętność uczenia się małego dziecka.
ü
Dzieci rozwijają
się według określonego schematu, należy, więc nauczyć się go wykorzystywać.
ü
Nauka, w tym
także nauka czytania, pisania, i liczenia, może i powinna być zabawą.