Nr 2 Listopad
- grudzień2008
Jak wspomóc rozwój umiejętności językowych
Twojego dziecka
Naczelną
zasadą rodziców podczas
zabaw z dziećmi powinno
być: ,,Jak najwięcej pochwał, jak najmniej krytyki”.
Dzieci
chwalone i zachęcane uczą się znacznie szybciej i lepiej niż dzieci ciągle
krytykowane
Jeśli chcesz, by Twoje dziecko rozwinęło umiejętność mówienia
powinieneś:
Ø często z nim rozmawiać,
Ø nie porównywać jego
umiejętności z ,,gadulstwem” dziewczynek w jego wieku. Chłopcy są bardziej
milczący,
Ø nie wyręczać go w mówieniu,
Ø używać nie tylko podstawowych,
prostych słów i zwrotów ale znajdować więcej czasu na bardziej zaawansowaną
rozmowę ze swoją pociechą
Najlepszym sposobem na rozwój ośrodków mózgu
kontrolujących mowę i inne funkcje językowe jest czytanie z aktywnym udziałem
dziecka.
ü W trakcie czytania zadaję
dziecku pytania dotyczące treści,
ü Pytam dziecko, co według
niego wydarzy się następnie w bajce,
ü Zachęcam do powtarzania
czytanych wierszyków i rymowanek,
ü Wielokrotnie czytam te same
bajki. Kiedy dziecko nauczy się którejś na pamięć pozwalam mu udawać, że czyta
ją z książeczki.
Gry i zabawy, w których ważną rolę odgrywają litery i słowa,
pomagają dzieciom w nauce czytania
Możecie
robić litery z plasteliny, drucików, sznurka. Możecie razem zrobić karty do
gry, pisząc grubym mazakiem litery z imion członków rodziny. Gdy dziecko
zacznie już rozpoznawać zapis swojego imienia, możecie pytać czy zna kogoś o
imieniu zaczynającym się na tę samą literę, lub jakieś przedmioty.
I jeszcze jedna zabawa !
Dzieci
uwielbiają dostawać listy i będą z pewnością zachwycone, gdy w skrzynce znajdą
list od Kubusia Puchatka lub innego bohatera ulubionej książki. Takie listy
mogą pisać sami rodzice, można też prowadzić interesującą korespondencję nawet
na duże odległości. Taka zabawa zachęca do czytania i poznawania nowych słów.
L jak lubię rysować!
Zachęcajcie
dzieci do rysowania i kolorowania, bo w ten sposób ćwiczą sprawność ręki, tak
potrzebną w nauce pisania. A czytanie i pisanie to dwie strony tego samego
medalu.
Na
dobry początek wystarczy, by dziecko polubiło gryzmolenie, rysowanie szlaczków,
kółek i prostych figur geometrycznych.
Świetnym
przygotowaniem do nauki czytania i pisania są zabawy, w których dzieci układają
i porządkują przedmioty w zależności od ich kształtu i wielkości.
Kołysanki,
rymowanki śpiewane i mówione dzieciom od chwili ich narodzin są częścią naszej
kultury i sposobem komunikowania się z dzieckiem. Rytm i rymy działają kojąco i
uspokajająco. Wierszyki rymowane łatwiej zapamiętać, dzięki czemu szybciej uda
się je wspólnie przeczytać
Około
szóstego, siódmego roku życia dzieci zaczynają interesować się encyklopediami,
słownikami i książkami, które stają się dla nich skarbnicą wiedzy. Szukanie i
sprawdzanie zdobytych informacji poszerza wiedzę dziecka o otaczającym nas
świecie. Wkrótce te umiejętności mogą przydać się w szkole.
Przed małym czytelnikiem otwiera się świat przygody i fantazji,
który rozwija ich pomysłowość i twórcze myślenie. Książki wzbogacają wyobraźnię
i realną wiedzę o świecie, są podstawową formą edukacji.
Andrzejki- dzień świętego Andrzeja-jednego z dwunastu apostołów, obchodzony jest z
29 na 30 listopada. Święto to pochodzi ze Szkocji. W czasie tego dnia i nocy
wróży się przyszłość z wosku lanego najczęściej przez klucz, oraz urządza
zabawy. Kiedyś święto to było obchodzone tylko przez niezamężne dziewczyny,
gdyż chłopcy mieli własne święto-Katarzynki. Dziś chłopcy i dziewczęta bawią
się razem.
Katarzynki-
święto kawalerów urządzone z 24 na 25 listopada. Nazwa pochodzi od świętej
Katarzyny-patronki kawalerów.
W tym
dniu chłopcy urządzali zabawy i wróżby podobne do andrzejkowych.
Dziś święto
to nie jest już obchodzone.
Magiczne zaklęcie :
Czary,
mary, wosk się pali
I dotyka
klucz ze stali.
Wosk się
leje, w wodę wpada,
przyszłość twoją
przepowiada
Życzymy udanej zabawy andrzejkowej!
Adwent-czterotygodniowy
okres poprzedzający Boże Narodzenie jest czasem adwentu. Słowo
,,adwent” w języku łacińskim oznacza przyjście (adventus).
Zaczynamy go zawsze w niedzielę najbliższą uroczystości św. Andrzeja, czyli ok.
30 listopada. Jest to czas oczekiwania na narodziny Jezusa Chrystusa. W Kościele
katolickim Adwent rozpoczyna rok liturgiczny. W staropolskich zwyczajach był to
czas, w którym ludzie, a w szczególności rolnicy po ciężkiej, wielomiesięcznej
pracy w polu mogli częściej przebywać z rodziną i wspólnie modlić się. W tym
tez okresie ku czci Maryi Panny odprawiane są msze-roraty, na których do
dzisiaj zachował się piękny zwyczaj zapalania lampionów lub świec. Światło to
jest symbolem Maryi, która poprzedziła przyjście Jezusa.
,,Adwentowe tradycje”
Kiedy łagodnie zbliża się zima,
Kiedy o świętach mówi rodzina,
Kiedy lampiony w ręku trzymacie
To właśnie wtedy Adwent witacie.
Milknie muzyka, głośna zabawa
I nikt się wtedy już nie objada.
<