Nr 2 Listopad - grudzień2008            

Kropelka

radości

 

 

Czas jesienno-zimowych zajęć
 

 

 

 

 


 Jak wspomóc rozwój umiejętności językowych Twojego dziecka

 

Naczelną zasadą rodziców podczas  zabaw z dziećmi  powinno być: ,,Jak najwięcej pochwał, jak najmniej krytyki”.

Dzieci chwalone i zachęcane uczą się znacznie szybciej i lepiej niż dzieci ciągle krytykowane

 

 

Jeśli chcesz, by Twoje dziecko rozwinęło umiejętność mówienia powinieneś:

 

Ø     często z nim rozmawiać,

Ø     nie porównywać jego umiejętności z ,,gadulstwem” dziewczynek w jego wieku. Chłopcy są bardziej milczący,

Ø     nie wyręczać go w mówieniu,

Ø     używać nie tylko podstawowych, prostych słów i zwrotów ale znajdować więcej czasu na bardziej zaawansowaną rozmowę ze swoją pociechą

 

 Może przed snem lub w weekendy!!!

 

 Najlepszym sposobem na rozwój ośrodków mózgu kontrolujących mowę i inne funkcje językowe jest czytanie z aktywnym udziałem dziecka.

 

ü     W trakcie czytania zadaję dziecku pytania dotyczące treści,

ü     Pytam dziecko, co według niego wydarzy się następnie w bajce,

ü     Zachęcam do powtarzania czytanych wierszyków i rymowanek,

ü     Wielokrotnie czytam te same bajki. Kiedy dziecko nauczy się którejś na pamięć pozwalam mu udawać, że czyta ją z książeczki.

 

Gry i zabawy, w których ważną rolę odgrywają litery i słowa, pomagają dzieciom w nauce czytania

 

 

Możecie robić litery z plasteliny, drucików, sznurka. Możecie razem zrobić karty do gry, pisząc grubym mazakiem litery z imion członków rodziny. Gdy dziecko zacznie już rozpoznawać zapis swojego imienia, możecie pytać czy zna kogoś o imieniu zaczynającym się na tę samą literę, lub jakieś przedmioty.

I jeszcze jedna zabawa !

Dzieci uwielbiają dostawać listy i będą z pewnością zachwycone, gdy w skrzynce znajdą list od Kubusia Puchatka lub innego bohatera ulubionej książki. Takie listy mogą pisać sami rodzice, można też prowadzić interesującą korespondencję nawet na duże odległości. Taka zabawa zachęca do czytania i poznawania nowych słów.

L jak lubię rysować!

Zachęcajcie dzieci do rysowania i kolorowania, bo w ten sposób ćwiczą sprawność ręki, tak potrzebną w nauce pisania. A czytanie i pisanie to dwie strony tego samego medalu.

Na dobry początek wystarczy, by dziecko polubiło gryzmolenie, rysowanie szlaczków, kółek i prostych figur geometrycznych.

P jak przedmiot

Świetnym przygotowaniem do nauki czytania i pisania są zabawy, w których dzieci układają i porządkują przedmioty w zależności od ich kształtu i wielkości.

R jak rym

Kołysanki, rymowanki śpiewane i mówione dzieciom od chwili ich narodzin są częścią naszej kultury i sposobem komunikowania się z dzieckiem. Rytm i rymy działają kojąco i uspokajająco. Wierszyki rymowane łatwiej zapamiętać, dzięki czemu szybciej uda się je wspólnie przeczytać

 

Około szóstego, siódmego roku życia dzieci zaczynają interesować się encyklopediami, słownikami i książkami, które stają się dla nich skarbnicą wiedzy. Szukanie i sprawdzanie zdobytych informacji poszerza wiedzę dziecka o otaczającym nas świecie. Wkrótce te umiejętności mogą przydać się w szkole.

 

Przed małym czytelnikiem otwiera się świat przygody i fantazji, który rozwija ich pomysłowość i twórcze myślenie. Książki wzbogacają wyobraźnię i realną wiedzę o świecie, są podstawową formą edukacji.

 

 

Zapraszamy do ciekawej lektury i miłej 
zabawy z dzieckiem
 

 


                                                                           

 

Andrzejki- dzień świętego Andrzeja-jednego z dwunastu apostołów, obchodzony jest z 29 na 30 listopada. Święto to pochodzi ze Szkocji. W czasie tego dnia i nocy wróży się przyszłość z wosku lanego najczęściej przez klucz, oraz urządza zabawy. Kiedyś święto to było obchodzone tylko przez niezamężne dziewczyny, gdyż chłopcy mieli własne święto-Katarzynki. Dziś chłopcy i dziewczęta bawią się razem.

Katarzynki- święto kawalerów urządzone z 24 na 25 listopada. Nazwa pochodzi od świętej Katarzyny-patronki kawalerów.

W tym dniu chłopcy urządzali zabawy i wróżby podobne do andrzejkowych.

Dziś święto to nie jest już obchodzone.

 

 

 

 

Magiczne zaklęcie :

 

 

Czary, mary, wosk się pali

I dotyka klucz ze stali.

Wosk się leje, w wodę wpada,

przyszłość twoją przepowiada

 

 

Życzymy udanej zabawy andrzejkowej!

 

Adwent-czterotygodniowy okres poprzedzający Boże Narodzenie jest czasem adwentu. Słowo ,,adwent” w języku łacińskim oznacza przyjście (adventus). Zaczynamy go zawsze w niedzielę najbliższą uroczystości św. Andrzeja, czyli ok. 30 listopada. Jest to czas oczekiwania na narodziny Jezusa Chrystusa. W Kościele katolickim Adwent rozpoczyna rok liturgiczny. W staropolskich zwyczajach był to czas, w którym ludzie, a w szczególności rolnicy po ciężkiej, wielomiesięcznej pracy w polu mogli częściej przebywać z rodziną i wspólnie modlić się. W tym tez okresie ku czci Maryi Panny odprawiane są msze-roraty, na których do dzisiaj zachował się piękny zwyczaj zapalania lampionów lub świec. Światło to jest symbolem Maryi, która poprzedziła przyjście Jezusa.

 

   ,,Adwentowe tradycje

 

 

Kiedy łagodnie zbliża się zima,

Kiedy o świętach mówi rodzina,

Kiedy lampiony w ręku trzymacie

To właśnie wtedy Adwent witacie.

 

Milknie muzyka, głośna zabawa

I nikt się wtedy już nie objada.

</o:p>

Więc cztery świece na stół stawiamy,

A zapalamy jedną co tydzień,

W każdą niedzielę zaraz o świcie.

 

Ta adwentowa tradycja znana,

Winna przez wszystkich być przestrzegana.

To znak radości, oczekiwania

Na narodziny Jezusa Pana.

 

Z tej też przyczyny są odprawiane msze adwentowe-roraty zwane.

Po mszy do domu dzieci wracają,

Lampiony drogę im oświetlają. 

 

Zachęcamy do wzięcia udziału w Roratach – dzieci to Boże światełka!!!